KAHRAMANMARAŞ SÜTÇÜ İMAM ÜNİVERSİTESİ

Basın Yayın ve Halkla İlişkiler Birimi

29.11.2018 - Öğretmen Eğitiminde KSÜ Modeli ‘Kuramı Uygulamaya Taşıyabilen Okuryazar Lider Öğretmen’

Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi (KSÜ) Eğitim Fakültesi tarafından öğretmen eğitiminde kaliteyi arttırmak amacıyla ‘Kuramı Uygulamaya Taşıyabilen Okuryazar Lider Öğretmen Modeli’ geliştirildi.

KSÜ Eğitim Fakültesinde öğretmen adaylarına hem teorik, hem de uygulamalı olarak "öğretmen nasıl olunur ve örnek öğretmen modeli olmanın püf noktaları" konularında eğitimler verilmeye başlandı.

‘Kuramı Uygulamaya Taşıyabilen Okuryazar Lider Öğretmen’ adlı model Türkiye’de ilk defa üniversitemizde uygulanmaya başlandı. Eğitim fakültesinde eğitim gören öğretmen adayları ve velileri için hazırlanan model, müfredata artı değer katacak.
Model sayesinde öğretmen adaylarına kavramsal ve düşünsel etkinlikler, sanatsal etkinlikler, öğretimde, öğretmenlikte ve uygulamada yeni düzenlemeler, eğiticilerin eğitim etkinlikleri ve sanal takip gibi başlıklarla öğretmen adaylarına eğitim verilecek.

KSÜ Rektörü Prof. Dr. Niyazi Can, İhlas Haber Ajansına üniversitemizde 2018-2019 Eğitim-Öğretim Yılı itibariyle uygulanmaya başlanan ‘Kuramı Uygulamaya Taşıyabilen Okuryazar Lider Öğretmen Modeli’nin ayrıntılarına ilişkin bilgiler verdi.

Türk eğitim sisteminin teorikte dünya standartları üzerinde olduğunu ancak uygulamada sıkıntıların yaşandığını söyleyen Rektör Can, öğretmen yetiştirmede KSÜ’nün gerekli tecrübe ve deneyime sahip olduğunu söyledi. Model hakkında bilgiler veren Rektör Can, “Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Eğitim Fakültesinin geliştirdiği bir model ve bu modelin adına biz, ‘Kuramı Uygulamaya Taşıyabilen Okuryazar Lider Öğretmen’ diyoruz. Bütün dünya eğitim sistemleriyle Türk eğitim sistemlerini karşılaştırdığımız zaman teorik olarak bizim eğitim sistemlerimizin dünya standartları üzerinde olduğunu görüyoruz. Ancak uygulamaya koymada ciddi sorunlarımız var. Geçmişte Selçuklu ve Osmanlı dönemlerinde bulunan medrese sisteminden cumhuriyetin ilk yıllarına ve bugünlere uzanan çok ciddi bir öğretmen yetiştirme tecrübemiz var. Bunlardan da faydalanarak biz böyle bir model ortaya koyduk." dedi.

Uygulamaya konulan model ile idealist öğretmen yetiştirip meslek sevgisi ve meslek aşkının korunacağını söyleyen Rektör Can, “Öğretmenin her yönüyle model olması lazım, adabı muaşereti hem bilen, hem de bunları davranışlarında gösteren. Giyiminden konuşmasına, oturmasından kalkmasına, yemek yemesinden insanlarla konuşmasına kadar uzanan boyutları var. Tabi aynı zamanda mevcut öğretmenlerimizin mevcut okullarımızda değişim ve dönüşümüne katkı getirecek bir model. Buradaki uygulamaları biz Türk eğitim sisteminin ilkokulları, ortaokulları ve liselerine yansıtmış oluyoruz. Bu model aynı zamanda hizmet öncesi eğitimi kapsadığı için hizmet öncesi eğitimin de değişim ve dönüşümüne katkı sunacaktır. Uygulamaya koyduğumuz bu modelle ideal öğretmen, idealist öğretmen, meslek sevgisi ve meslek aşkını öğretmenlik yaptığı sürece koruyacak. Tükenmişliği en aza indiren, sürekli öğrenen, sürekli kendini yenileyen, meslek sevdasını canlı tutan öğretmeni de bu modelle yetiştirmeye gayret edeceğiz.” diye konuştu.

KSÜ Eğitim Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Nail Yıldırım ise duruşu olan ve lider öğretmenler yetiştirmek istediklerini belirterek modelin, öğretmen adayları için duyulan ihtiyaçtan dolayı hazırlandığını söyledi. Dekan Yıldırım, “Yükseköğretim Kurulunun öğretmen yetiştirme programını bozmadan alternatif ve ihtiyaç üzerine hazırlanmış bir model. Bizim buradaki temel amaçlarımızdan bir tanesi, gerçek anlamda öğretmenlik nosyonu dediğimiz eğitim nosyonu yüklenmiş öğretmenler yetiştirmek istiyoruz. Yani bir öğretmenin karşısına veya velinin karşısına geçtiğimiz zaman farklı durumlara karşı farklı çözümler üretebilen öğretmenler yetiştirmek istiyoruz. Duruşu olan öğretmenler yetiştirmek istiyoruz. Yani, lider öğretmen diyoruz buna. Kavramsal yeterliliğe hakim olması açısından 40 kitap yani her dönem 5 kitap okuyacak çocuklar. Ve bu kitapları, ‘çocuklar okur musunuz’ diye tavsiye olarak değil de, programla ve derslerle ilişkilendirdik. Finalde ise açık uçlu sorular sorarak onların okumalarını zorlamış oluyoruz.” dedi.

Uygulamaya koydukları model sayesinde üniversiteye başlayan öğrencilerin velileriyle toplantılar yapacaklarını söyleyen Yıldırım, "Öğretmenliğe biz sanat olarak bakıyoruz, sahne sanatları mesleğidir aynı zamanda öğretmenlik mesleği. Bu sanatı icra edecek donanımları yüklemek istiyoruz öğrencilerimize. Her yeni eğitim öğretim dönemi başında yeni gelen çocuklarımızın aileleriyle buluşarak modelimizi ve niyetimizi anlatacağız. Onları ikna edip onları da sürece dâhil etmiş olacağız. Bu model başka illere yayılabilir ama Kahramanmaraş’ın farklı bir değişken olduğunu fark ettim. Buradaki kurumlarla iş birlikler var." şeklinde konuştu.

Üniversitede uygulamaya konulan modelin kendileri için çok faydalı olduğunu söyleyen sınıf öğretmenliği 3’üncü sınıf öğrencisi Fatma Eda Şahin, “Teori ile uygulama birbirinden çok farklı şeyler, biz 1 buçuk aydır bu model sayesinde okullara gidiyoruz. Gerçekten anlatılanlarla, hazırladığımız materyallerle birlikte çocuklarla yapılan uygulama çok daha farklı. Bu açıdan bu modelin çok faydalı olduğunu düşünüyorum.” diye konuştu.

Hem teorik hem de uygulamalı olarak öğretmenliği öğrendiklerini söyleyen öğrenci Fatma Kaplan ise, “Biz bu yıl mentor öğretmenlik stajına başladık ve çok etkili olduğunu düşünüyorum. Gittiğimiz okullarda faaliyetlerimiz uygulamaya dayalı olduğu için daha kalıcı öğreniyoruz. Burada eğitim daha çok yazılı olarak veriliyor ancak okula gittiğimizde öğretmen elimize tahta kalemi verdiğinde ve öğrencilerle buluştuğumuzda daha etkili oldu.” dedi.










SAYILARLA ÜNİVERSİTEMİZ

36109

Öğrenci

104355

Mezun

1282

Akademik Personel

2455

İdari Personel

272

Aktif Program

30

Öğretim Elemanı Başına Öğrenci

157869

Kütüphane Kaynağı